fredag den 26. april 2013

teorier om sandhed






jeg prøver på som afgangsprojekt at udforkse sandheder og hvordan man finder frem til dem.
men det er svært.
jeg har kigget på filosofiske sandhedsteorier.
her er der fire forskellige sandhedbegreber man kan læne sig op ad.
 - korrespondens (noget er sandt, hvis udsagnet stemmer overens med verden)
 - kohærens (noget er sandt hvis det stemmer overens med alle de andre ting som vi siger er sandt)
 - konsensus (noget er sandt, hvis alle der ved noget om det er enige om at det er sandt.)
 - pragmatisme (der findes ikke sandheder, kun formålstjenelige antagelser, det er gælder er at vi kommer i mål)

nuvel, det hele bliver let lidt langhåret. jeg er også blevet enig med mig selv i, at jeg burde bare tage tusind billeder som jeg tænker kunne omhandle temaet, i stedet for at prøve på at udtænke ét perfekt billede som måske går i vasken.

de ovenstående (og nedenstående, host) billeder er resultatet af mit første eksperiment. de billedligør processen i at opnå sandheden. synes jeg. hvad synes du? jeg håber at du vil smide en kommentar hvis du tænke noget andet til at starte med.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar